fredag 23 maj 2008

Porslinsfat och buckliga burkar.

Har idag varit på loppis IGEN! Ja ni tror väl att jag inte gör annat än ränner på loppis... Men det gör jag, det är bara inte lika kul att fota och skriva om tvätt, matlagning, städning och jobbet ;)

Hur som helst, mamma och jag tog oss en liten tur till lopperian (som vi brukar kalla det). Hittade detta lilla fatet från Rörstrand med en gullig liten turkos rand kring kanten. Ska nog ha det utomhus, här fotat med några små äppelblommor i.



Hittade ytterligare ett fat från Rörstrand i svart vitt. Lite engelsk fason på det tycker jag. Gillar engelsktporslin med alla vackra mönster. Detta ska nog få husera i sängkammaren där det ska bli svart vitt tema (när jag nu ska lyckas bli färdig med den, puh!). Uppläggningsfat i sängkammaren tänker ni, har hon helt tappat förståndet!? Ja som ni vet så får saker och ting allt som oftast ett nytt användningsområde än vad de är tänkta till hemma hos mig. Så är även ödet med detta fat, jag har en idé, vi får se.....




Här kommer ett bra exempel på det, med andra uppgifter menar jag. Hittade dessa charmiga gamla burkarna de är nötta och buckliga. De ska få bli blomkrukor har jag tänkt mig. Här står de på mitt nybyggda veranda-mini-altan-däck som byggdes förra helgen. (Kikar ni noga så ser ni nog lite sågspån på bilden). Nu ska det "bara" fixas tak, staket och bäst av allt, en grind så inte rymmarkungen Milton kan ta sig ut på äventyr utan matte!





Till sist detta ganska intetsägande fatet.Har letat länge efter ett sådant här fat i just denna modellen. Så idag så stod det där under lite annat bråte och hade ett pris på den banala summan av tio spänn! Ni får försöka att se det framför er som vitt, för det ska det nämligen bli inom en mycket snar framtid

Önskar er alla en skön helg!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha du...här jobbar man och sliter och du ränner på loppis, bah!!!!! HAhah! Vilket fynd det där svart vita fatet, sånt lill ja osså ha!!! Lyckans ost som fått lite oväntad ledighet. Plåtburkarna kommmer att bli så söta blomkrukor.
Kramar från Philuran (orkar inte logga in, sitter på jobbet och det är så lungt idag....inte varit så här sen jag började här i oktober).Gäsp!

My Lovely Things sa...

Härligt med loppis..det förgyller ju vardagen..så man står ut med all tvätt coh städ..fniss fniss!!

jätte fina fynd..
ha det gott..
kram anna

Lilla Trollbacken sa...

Visst är det kul med loppis! Du har fyndat härliga saker!
Ser fram emot att se hur fatet blir efter målningen!
Kram
Gabrielle

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Vilka fina fynd du har gjort! Dom där burkarna var kanon!
Och fatet kommer bli superfint då du målat det!

Kramisar Anita

Annika sa...

Vilka fynd!! Fatet med turkos kant var ljuvligt!! Kul att gå på loppis eller hur?? Kramiz Annika

LantlivsAnette sa...

Halloj !
Åhh vad fina saker du har hittat,jag skulle vilja ha allt!!
Du,tack för de fina orden inne hos mig,det värmde gott ska du veta..jag vet att man inte ska bry sig om dumma kommentarer,det är antagligen en avundsjuk människa som har skrivit dom..men man blir allt lite ledsen ändå...
Tur att det finns snälla människor som du :)
Många kramar från mig Anette

alidas sommaräng sa...

Jag är precis likadan kan inte låta bli att kolla på loppis, jobbar tyvärr många lördagar när det är lite udda loppisar så man missar ganska mycket. Hjärtat i porslinskross blev ju helt super klart! Kram .Laila

MormorRuthsAnn sa...

Härliga fynd du har gjort!!! Det där fatet som skall bli vitt...ser det framför mig fullt med härliga blanka gröna äpplen!!!

Älskar ditt bordsarrangemang...håller fullt med...man rotar lite här och där och finner faktiskt en hel del i skåpen som man kanske var trött på för ett tag sedan men nu har lust att ta fram igen.

Ha det så gott i solen!
Ann

Dicksonska våningen sa...

Så himla fint det blev med det krossade porslinet! Vad använde du till att göra hjärtat med? Hade du något speciellt hjärtformat som du limmade bitarna på?
Krukorna var också otroligt charmiga!
Kram Annika

Ann-Catrin sa...

fantastiska fynd sähger jag bara.. faten var ju helt bedårande..och fatet kommer bli såå fint!
kram A-C