torsdag 17 april 2008

Skamfilad men vacker ändå...

Den här tekannan är en av de mest skamfilade sakerna i mitt hem, men jag tycker mycket om den för det. Den är lappad och lagad mest överallt. Den har varit min mormors (ni tror väl att jag inte gör annat än ränner hos mormor och rycker prylar av henne!)jag har alltid gillat denna kannan. Mormor hade den i ett litet vitrinskåp med en massa andra vill ha saker, som man var och fingrade på. Så när hon rensade inför en flytt för ett tag sedan så passade jag på att vara framme och norpa denna!(snabb som en vessla var jag innan någon annan skulle ta den!)



Här ser ni en blomdetalj på kannan. Dekoren är svart och själva kannan är creme färgad.




Här är ytterligare en blomdetalj, här syns också en lite ful lagning vid handtaget.





Blommor som löper över hela handtaget. Som ni ser så är det en salig blandning av mönster och olika blommor på kannan.






Till och med på ovansidan av pipen är det en liten blomma. Här ser ni det lappade och lagade locket. Och att handtaget är fast nitat.







På undersidan av pipen en bild på en liten flicka. Kannan är efter mormors någon gammal släkting, den är märkt Rörstrand i botten. Jag brukar hålla korpgluggarna öppna när jag är på loppis, för att se om man skulle kunna hitta någon mer del i denna servisen.








Här en närbild på mönstret som är på sidan av kannan. Ja som ni förstår så använder jag inte denna kannan att ha te i...Men den kan ju alltid stå på en hylla och se vacker ut! Nu ska jag bara hitta den perfekta hyllan att ha i köket som den kan stå på. De hyllor jag har är liksom lite fulla....

När jag kikade in i dag så hade det tickat upp till över 5000 besök!! Så kul att så många vill titta in hos mig! Tack alla ni och tack för alla vänliga kommentarer ni lämnar! Det är alltid lika kul när någon skriver en rad.

Kramelikram er!

13 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Oj så fin den är... vacker som bara den och så har den sin historia oxå..inte gör det något att den är skamfilad.. det tillhör väl lite!!!
Underbar färg oxå!!

kram A-C

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken fantastiskt vacker tekanna!!! Mari.

lottens vita och gröna sa...

hallå underbar kanna, härlig patina! kram lotten

My Lovely Things sa...

åh vilken vacker kanna...

så fin dekor och detaljer..
kram anna

Ekebo sa...

Vilken vacker kanna!
Ha det gott! Malin

drömmen om vitt sa...

Åh! vilken vacker kanna, Jag var likadan som dig. Har sett så mycket fint hos min farmor när jag var liten, som jag sedan som vuxen ville ha. Jag fick en fin vas av Stig Linberg, som jag älskar så mycket när jag var ung. Sen fick jag en ring som var min favorit, den ska få vandra hos flickorna i släkten.

Mamma C sa...

Den var jättevacker din kanna med all dekor som är på den.
Kram mamma c

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Härlig kanna! Det är ju så att det blir något alldeles speciellt när kannan har en proveniens(tjusigt ord)
Kram
marie

Philura sa...

vilken liten skatt!
Den är så söt och speciell.

Riitta / Wanilla sa...

Hej!
Tack för besöket och den fina kommentaren på min blogg sida.
Vilken vacker kanna!
Din blogg är härlig!
Kram,
Riitta

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja kannan var så vacker!
Ja inte undra på att det tickar så många besökare hos dig...du har ju en sådan underbar blogg =)

Kraaam Anita

Hellen sa...

Det var en fin kanna. Jag gillar också gamla nötta skavda saker. Helst sådana som har en historia. Jag har nämligen också fått en massa saker av min mormor som jag fick när hon flyttade in på ålderdomshem. De sakerna har de flesta en historia som jag fått med mig. Mormor berättade medan hon var klar i koppen om var sakerna användes till och var de kom ifrån.

Kul med så många besökare, det är du verkligen värd.

Ha en skön helg! Kramar Helen

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Jag har smugit runt lite o kollat bloggar o du har en verkligen fin och inspirerande sida. Jag älskar oxå saker som syns att de har en historia. Samtidigt som man vill använda dem är man rädd om dem, svårt dilemma! Kolla in min nystartade blogg om du har lust tre-nyanseravvitt.blogspot.com
Vänligen Marie