måndag 16 juni 2008

Ägg och rabarber

Hej! Oj vad en helg går fort när man har en massa skoj för sig. I lördags så tog vi oss en tur till Smedjebacken. Besökte bland annat den mysiga lilla butiken Kol och rosor (se länk i högerspalten). Där var det rea! Köpte mig dessa söta ljusstakar. Stod och höll i dem redan för ett par helger sedan på bloggträffen, men beslutade mig för ett annat köp då. Men i lördags slog jag till,fick dem dessutom till halva priset! Vilket fynd!



Sen fick jag för mig att jag ville skapa lite! Gick loss lite på porslinet igen. Det finns så mycket vackra mönster. Kom på att jag ville göra mosaikägg...Här ser ni ett i turkost.




ett i ljusblått....





en hel hoper med ägg.






Sen på söndagen bar det av på marknad! Perfekt väder, soligt med några molntussar, lite vind och massor med folk. Här ser ni Philurans del av bordet. Massor med ögongodis! Det hade skapats hej vilt i Philurans trådverkstad...







Här en supergullig fjärilsblompinne och några av mina ägg på ett fat. Svårt att fota trådkonst och få till det bra märker jag....








Det fanns massor av härliga ting på denna marknad. Blommor,keramik,vävda mattor, grönsaker,honung och sen detta stället, som hade ljuvliga rabarberfat! Gissa om ett fick följa med mig hem?





Jamen självklart! De var så otroligt välgjorda. Jag har funderat länge på att göra ett, men så här snyggt skulle det aldrig bli (sen blev jag lite lat och tänkte att det skulle vara himla bekvämt med ett färdigt) Så jag tog och slog till på ett. Men det höll på att gå kras redan i första kurvan på väg hem. Philuran svängde och vi hörde ett skrammel från baksätet. Ve och fasa innan vi kunde stanna och titta! Men det höll och här står det nu hemma hos mig, som ni ser har Mr Frog redan bosatt sig och stormtrivs!

Kom på en sak i skrivande stund..De hade ju loppis där också för sjutton! Ja, jag kunde ju inte låta bli att shoppa, men jag har glömt att fota mitt fynd, så jag får spara det till nästa gång. Varför lär man sig aldrig, jag kunde ju ha varit lite mera generös med fotandet! Ja jag får väl vara glad att jag över huvudtaget fick med mig kameran denna gången. Flumfialotta som man är!

Kramelikram på er!

16 kommentarer:

Mamma C sa...

Gud så söta dina ägg blev. Jag skulle oxå vilja ha ett sådant där blad. Få kanske prova i sommar själv.
Kram mamma c

Philura sa...

Tack för en trevlig dag. Fortsätter min marknad på en ny blogg! KOlla in min "vanliga sida så hittar du den!
Kram Cathrine

Anonym sa...

Jättefina ägg!!! Du är jätteduktig, vilka talanger du besitter som jag inte kände till... Rabarberfaten var oxå jättefina, betydligt finare än det elände som jag lyckades åstadkomma vid mitt "pysselförsök" för några år sedan. Jag kan meddela att den numer bor på soptippen.

Kram Thn-Malin

Kol och Rosors sa...

Tack för din kommentar & besöket!
Vilka vackra ägg du gjort i mosaik :) finns till salu kanske...

Mysig söndag ni såg ut att haft ;)
Hälsa alla jag träffat!

Ha det så gott & en härlig Midsommar!
Kram L-Lott

mig & alice sa...

Hej vännen.
Lät som att du haft en helmysig helg igen :-).

Vilka vackra ägg du gjort, din lilla pysselmaja...kunde ju inte låta bli att beundra porslinet på det ljusblå ägget....säg att det var trasigt innan du gick lös på det med hammaren ? ;-)

Iallafall så ville jag önska dig en trevlig midsommar och tala om att du har en utmaning att hämta inne hos mig :-).

Kramisar i massor
Melinda

Ann-Catrin sa...

ojoj s¨reativ och duktig du är.. äggen är ju helt gudomliga!!

jag har oxå varit lite sugen på att göra såna där fina fat..men som du..lite för lat..och jag tror mina skulle gå sönder!!

hur som helst..sagolikt vackra är de!!

Vi har faktiskt landställe nära Smedjebacken.närmare n´bestämt vid Hagge golfbana.. så härlgt där!

ha en fin vecka kram A-C

drömmen om vitt sa...

Hallå..hallå Vilka fina ljusstkar och äggen är ju bara såååå fina. Tänkte faktiskt försöka mig på ett sådant rabarberfat i helgen, men..men vi får väl se hur det går.
Ha det gott!
Lotta:)

marianaskeramik sa...

vilka fina ljusstakar, jag förstår att du slog till!
ha de gott

Unknown sa...

Åh så mkt vackert du visar och vilken härlig blogg du har, första gången jag är här tror jag. Måste kika runt lite för här fanns ögongodis!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Marie sa...

Vilka fina ljusstakar du köpte och vilka söta ägg du har gjort! Kul med marknad, jättefint rabarberfat som fick följa med dig hem.

Ha det bra!
Kram Marie

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja dom där äggen var ju bara så fina! Så duktig du är!!!
Ljusstakarna och fatet var bara för fina de me!!!

Kramisar Anita

Hellen sa...

Hej på dig!
I´m back.... :)
Vad ni såg ut att ha haft det mysigt på marknaden. Ni är så härligt pyssliga både du och din mor. De där äggen blev super fina. Påminner lite om en del mosaik jag såg i Spanien.
Snart dags för mer pyssel va!!! Jag är aningens pyssel sugen nu :)

Vi hörs! Kramis Helen

n o r d i n g å r d e n sa...

Så mycket vackert på den markanden och vilka häftiga mosaikägg du gjort, så pysslig och duktig du är! Men gud, har du köpt såna ljusstaksformar av Lise-Lott, såna har jag kollat efter och vill ha! Mycket fina. Trevlig midsommar önskar jag dig! Mari.

mig & alice sa...

Ville titta in och önska dig en riktigt trevlig midsommar!

Kraaam Melinda

P-lina sa...

Åhh så fina äggusar du har gjort!!

Skulle också vilja ha ett sånt där fint rabarberfat!!!!

ha det !/P

Unknown sa...

Blev förtjust i äggen och den andra "porslinsmosaiken" du gjort! Vad använder du för "klister"?