onsdag 30 juli 2008

Körsbär och loppisfynd

Såå var man då åter på jobbet igen. Semestern går såååå fort. Sen lyckas man ju tajma in att få slut på semestern när värmeböljan kommer! Typiskt mig! Det var väldigt skönt att komma hem i eftermiddag och tillbringa resten av den utomhus, efter att varit instängd större delen av dagen i en smärre bastu. Vi plockade lite körsbär (jag höll mest i stegen, medans andra klättrade. Plockade lite från de lägre grenarna, ska tilläggas).



Här ser ni resultatet, en tio liters hink med körsbär. Här inspekteras skörden närgånget av Ophelia. Hmmm, kan man äta dessa måntro? Hon spanade på avstånd vad vi höll på med när vi klössade omkring där på stegen. Så det är klart hon måste inspektera vad det var som var så himla speciellt att matte var i trädet och klättrade. Hon var inte så imponerad av vad som fanns i hinken kan jag tillägga. Det kunde väl ha varit en hink full med nått smaskens ändå!




Jag stoppade några i en skål på fot som jag hittade på loppis i helgen. Ja,jag vet att jag har köpförbud.......men den var ju sååååå fiiiin. Ska nog rensa lite i gömmorna, så finns det plats.





Det värsta var att det slank med en till......i rena farten. De glittrade så vackert där i solskenet att de bara måste få följa med.






Sen hittade jag även denna lilla skålen med lock. Ett av helgens favoritfynd. Jag och Philuran valde de absolut hetaste dagarna att åka på jakt....puh! Vi höll på att flyta bort, men det kryllade av fynd och då kan man ju inte sluta leta!







Dessa små kannor låg och skräpade i en låda. Det gäller att rota ordentligt när man är på jakt! De är inte så stora, men ganska tunga. Sen några formar som söta Philuran fyndade och delade med sig av. Gulle dig, tack så mycket! Några värmeljus i dessa till hösten blir toppen!








Sen kommer vi till porslinet, det går ju inte att komma hem utan nån pjäs i vitt porslin.Det blev en kanna till samlingen. Sen en liten gömma av nått slag, smör eller pepparrot, vet inte vilket.









Sist men inte minst, ett par burkar. Jag kan se dem fyllda med polkagrisar eller nått. Är lite svag för denna modellen på burk. Skulle kunna ha hur många som helst.

Ja det var några av fynden. Hittade mer, men en del ska målas lite först...puh, har hur mycket som helst som skulle behöva sig en släng av penseln.

Ha det så gott i värmen!

13 kommentarer:

Kol och Rosors sa...

Vilken hink med körsbär :)

& vilka fynd du gjort...

Visst är de gamla konserveringsburkarna härliga, något att körsbärssylten i, kanske!

Ha det så gott!
Kram L-Lott

Mamma C sa...

Oj, vad körsbär ni har. Blir det spottsoppa månne :-)
Köpförbud, det låter det. Det kan ju inte varit du som hade det i allafall. Så mycket fint som du hittat.
Kram mamma c

mig & alice sa...

hahaha, jag förstår att det skramlade i er bil på väg hem :-).Vilka ursöta fynd du gjorde!! Gillar den vänstra kannan, annorlunda form.

Jag talade om för Sussie när jag gick över med kameran att det var du som ville se mer av hennes hem, hihihi...Ja, visst har hon bra smak den kvinnan och huvudet fullt av sprutande ideér jämt!!

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Vännen!
Vilka fina fynd du hittat,själv älskar jag bara gamla glasburkar med lock man kan ha dom till alltmöjligt.
Går det bra om jag länkar dig?

Ha en fortsatt mysig vecka.
Kramis Tess

Hellen sa...

Vad härligt med alla körsbär!!!! Vad ska ni hitta på med dem? Nyfiken....

Så söta saker du hittade på loppis. Du har så rätt... de är så svåra att motstå när de glittrar sådär vackert :)

Vi måste fixa till en helkväll nu snart eller hur!!!! Måste försöka boka in oss på det. Ska tjata på philuran också.
Vi hörs!
Kramis Helen

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men oj vilken körsbärshink! Ja vi är då glad åt den deciliter vårat ger oss =)

Så otroligt fina saker du fyndade!!! Hihi och visst är det så typiskt att man hittar som bäst då man har köpförbud ;)

Kram Anita

Graadskan sa...

Vilka fina fynd!! Skoj!

Kram Camilla

Sandra / Vit design sa...

Oj vilken skörd och vilka härliga loppisfynd du har gjort, kram Sandra

Åsa sa...

Vad mycket fint du hittat. Visst är det tråkigt med köpförbud. Jag fick ett i dag tror jag. Det fick inte komma in en enda till sak i vårat hus just nu. Fick en hylla av min mor igår (bild på min sida). Hoppas att körsbären är goda, själva har vi moreller i massor och dom är sura som f-n.
Kul att ha hittat hit.
Kram Åsa

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag förstår henne, Ophelia, hon måste ha undrat varför ni klängde i trädet, till ingen nytta alls: ) Så söt hon är!

Men himmel, så mycket gott, en hel hink!! Vi som är glada över att vi fått 4 körsbär i vårt urgamla träd! Vilken lycka med en hel hink! Och så vackert foto med dem i glasskålen! Mycket fina loppisfynd, vacker kanna! Mari.

Kannor och karaffer sa...

Hej vännen - det var ett tag sen sist!

Såg din skörd men det verkar vara ett bra år för körsbär och annan stenfrukt...

Sen måste jag ju erkänna att jag blev hur avundsjuk som helst på allt du har fyndat - vill också ha allt!!!

Nu ska jag läsa lite mer om vad som hänt hos dig sedan sist!

Ha det gott!
Ann

ninna sa...

Hej!
Satt och bläddrade bland bloggar och hittade din. Så bilden på katten och körsbären, blev så rörd. Jag hade en katt som såg precis likadan ut och också hette Ophelia. Hon blev 16 år och gick bort förra året.
Hon uppfostrade nog hela min familj tror jag.
Kram
Karin

Lilla huset på prärien sa...

Håller helt med dig - de gammeldags burkarna är så himla fina. Jag tänker att jag inte ska ha fler men så fort jag ramlar över dem på en loppis eller liknande så MÅSTE jag bara ha dem... hmmm... samlarmani kanske?

Ha en fin vecka!

Hälsningar Jenny