söndag 24 augusti 2008

Spets, monogram och herr kantarell.

Hej på er! Nu var det länge sedan igen....vet att det går lååångt mellan inläggen....ska försöka skärpa mig! De senaste dagarna har jag haft en svår släng av "plocka om-syndromet". Har flyttat på var enda pinal känns det som, rivit i skåp och lådor. Behövde förnya lite kring mig. Kan vara bra att få en släng av det syndromet ibland, så att saker som är undanstoppat får en chans att komma fram i dagsljuset.



I sommar har det blivit en och annan vända på loppis...Tänkte visa några av de senaste fynden. Jag och en arbetskompis brukar svänga in på loppis på fredagar efter jobbet, så även denna fredag. Till vår lycka höll mr Loppisgubbe på att packa upp lådor med saker från en auktion. Drömläge, eller drömläge....vi var ju inte sena att dyka ner i dessa lådor och rota (ja vi blev så klart inbjudna att göra detta). Jag hittade bland annat dessa ljuvliga örngott med spets och monogram. På det ena örngottet är det små fåglar i spetsen om ni kikar riktigt noga. Tänkte ha dessa som kuddar på min kökssoffa.




Sen kommer vi till nästa pryl. Gissa om jag skrek rätt ut när jag såg denna underbara tingest! Har letat med ljus och lykta efter en kanna i rött porslin. När jag rotade som bäst i en av lådorna så stack den söta lilla knoppen på locket fram bland en massa annat bråte. Min puls steg direkt kan jag säga! Så familjen med udda rött porslin har nu fått en ny familjemedlem.





Sen kommer vi till sista fyndet.Jag såg i ögonvrån hur mr Loppisgubbe fiskade upp något och dinglade med på en galge. Han sa högt och tittade undrande, vem skulle vilja ha ett par gamla,dammiga och nötta barnskor? Mitt svar kom snabbt som attan:JAAAG! Jag anmälde mig genast som frivillig att ta dessa underbart nötta barnskor i storlek 23 under mina vingar! Ett mycket lyckat besök till loppis!






Ser ut som om det kan bli mycket av denna varan i år. Ser ni vad det är?







Mumsiga kantareller! Jag och min käre far travade runt i skogen en söndagförmiddag och letade. Finns det nått mera avkopplande än en promenad i skogen....Tyst lungt, kanske en fågel som kvittrar...Jag bara älskar att gå i skogen och leta svamp, sen är det ju himla gott dessutom. Här ser ni en liten del av skörden, som hamnade i stekpannan och slutligen på en macka....Mums!

Ha det bra, kram på er!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Näsa för att hitta de mest underbara sakerna på loppis har du verkligen! Orkar inte logga in så jag skriver anonymt, FBI agenten på min blogg verkar ha gjort intryck.

Kram från Philurans trådverkstad.

Anonym sa...

Hej!

Vad roligt att Du är i farten på sidan igen, man är ju nyfiken och tittar. Vilka FYND! Jättefint med de där örngotten som kuddar på Din fina soffa. Såg att det där fina röda överdraget var kvar, det ska Du behålla. Kannan, den också jättefin. Får man sen en kantarellsmörgås på det kan man inte annat än må bra.

Hälsar Karin

Mamma C sa...

Mumsigt med gulakantareller.
Ha en bra vecka
Kram mamma c

Hellen sa...

Vilken tur du har med loppisfynd du!:) Kannan är ju helt ljuvlig.

och massor av kantareller...mums. Varm smörgås med kantarellstuvning och västerbottenost....ojoj det vattnas i munnen.

Vi hörs!
Kramis Helen

Leamarlené sa...

Älskar örngott med monogram på. Det är inte så lätt att hitta fina sådana. Vad mycket kantareller du har hittat. Jag brukar bara plocka höstkantareller i oktober, dom går ju att torka.
:) Marlene

My Lovely Things sa...

Hej!!
kul att höra från dig..

Så underbara fynd..

förstår att du blev överlycklig..
allt är så fint..
så smaskigt med kantareller

ha det så gott..
kram anna

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh, katareller som är så gott och jag som inte har ngt ställe att plocka dem på, men mn får väl köpa... vilka fina skor!!! Örngotten och kannan var också helt underbara! Mari.

marianaskeramik sa...

jag skulle också ha ropat JAG! till dom underbara små skorna
grattis till fina fynd
ha de så bra
marianaskeramik

Ulrica sa...

Ohh så gott med smörstekta kantareller på en macka, det riktigt vattnas i munnen vid blotta tanken *avis*

lottens vita och gröna sa...

oh vilken ljuvlig kanna, den skulle jag med få pulshöjnig av! söta barn skor, kan tänka mig att det kommer att bli ljuvligt pynt!
mmmmmm kantarelltider!
varmkram lotten

Åsa sa...

Fina örngott!
Vad kul att få vara först och riva i lådor på loppisen.
Kram Åsa